REKLAMA

 

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

 

Układ hydrauliczny w maszynie drogowej - najważniejsze zasady prawidłowej eksploatacji

Układy hydrauliczne w maszynach budowlanych czy drogowych mają to do siebie, że z jednej strony gwarantują bardzo wysoką wydajność roboczą sprzętu, a z drugiej niestety regularnie ulegają różnego rodzaju awariom. Koszty napraw czy tym bardziej wymiany kluczowych podzespołów hydrauliki potrafią iść w dziesiątki tysięcy złotych. To dobry powód, aby pomimo chronicznego pośpiechu zadbać o prawidłową eksploatację układu. Wbrew pozorom nie wymaga to ani poświęcenia dużej ilości czasu, ani pieniędzy. Wszystko tak naprawdę sprowadza się do sumiennego przestrzegania zaleceń serwisowych, o których piszemy w naszym poradniku.

 

Podstawa to regularna wymiana oleju hydraulicznego

 

Teoretycznie każdy właściciel maszyny drogowej wie o konieczności wymieniania oleju hydraulicznego zgodnie z zaleceniami producenta (przeciętnie między 500 a 1000 motogodzin), jednak praktyka pokazuje, że nagminne jest przeciąganie tego terminu. Nie jest to dobry sposób na oszczędności:

 

- Do naszego serwisu regularnie trafiają maszyny z ewidentnie przekroczonym terminem eksploatacji oleju hydraulicznego. Widać to chociażby po kolorze czy konsystencji płynu. Nieprzypadkowo właśnie te maszyny z reguły mają już mocno wyeksploatowane układy hydrauliczne, w tym ich kluczowe podzespoły. – mówi Patryk Jaskuła, współwłaściciel firmy Maszyny Drogowe.

 

Warto przy tym zaznaczyć, że podany przez producenta okres eksploatacji oleju hydraulicznego jest orientacyjny. Olej zupełnie inaczej (szybciej) zużywa się w maszynie, która codziennie intensywnie pracuje w trudnych warunkach, gdy płyn jest regularnie rozgrzewany do bardzo wysokiej temperatury. W takiej sytuacji interwał wymiany oleju musi zostać odpowiednio skrócony, a jego stan kontrolowany przez operatora lub firmowego mechanika co około 100 motogodzin.

 

Jak sprawdzić, czy olej hydrauliczny wciąż ma odpowiednie właściwości?

 

Ocena „na oko” nie zawsze jest miarodajna. Jeśli właściciel maszyny chce ograniczyć częstotliwość wymiany oleju, bo na przykład ma w swoim parku kilkadziesiąt równiarek drogowych i ta czynność serwisowa poważnie obciąża jego budżet, może skorzystać z bardzo ciekawej usługi:

 

- Klientom, którzy kupują i wymieniają u nas olej hydrauliczny, oferujemy możliwość bezpłatnego przeprowadzenia ekspertyzy jakości płynu. Wystarczy, że klient prześle nam próbkę, a my przekażemy ją do specjalistycznego laboratorium. Taka analiza daje jednoznaczną odpowiedź na pytanie, czy olej nadal może być eksploatowany. – wyjaśnia Patryk Jaskuła.

 

Ekspertyzę należy wykonać po około 500-600 motogodzinach. Jest to bardzo dobry sposób na ograniczenie wydatków. Przeciętny koszt wymiany oleju w równiarce drogowej, której układ hydrauliczny ma pojemność około 200 litrów, to nawet 3000 złotych netto. Można więc sobie łatwo wyobrazić, z jakimi oszczędnościami wiąże się wydłużenie okresu eksploatacji oleju np. o 400 motogodzin w kilkunastu równiarkach, o ile oczywiście olej nadal trzyma parametry.

...

 

Pełna wersja artykułu jest dostępna w najnowszym numerze naszej e-gazety o maszynach i sprzęcie budowlanym.

24/12/19

 

REKLAMA

Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia naszego Branżowego Katalogu Firm: mpc24.pl

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

 

REKLAMA

Maszyna sama

Cię nie znajdzie,

ani sama się

nie sprzeda...

 

REKLAMA

REKLAMA

 

REKLAMA

BLACK WEEK Z E-MASZBUD.PL

POKAŻ SWOJĄ FIRMĘ NA E-MASZBUD.PL I UZYSKAJ DO -80% RABATU!!!

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU