Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia naszych serwisów internetowych:

Branżowy Katalog Firm B2B: mpc24.pl

Serwis ogłoszeniowy: ogloszenia.mpc24.pl

Powiedzieć o nim, że jest duże, to jakby nic nie powiedzieć. Wozidło CAT 797F to prawdziwy gigant i jedna z największych maszyn budowlanych na świecie. Żadne zdjęcie nie odda ogromu tego sprzętu, dlatego standardowym trikiem jest zaparkowanie obok koła wozidła normalnego samochodu osobowego. To pozwala choć w przybliżeniu uzmysłowić sobie, z czym mamy do czynienia.

 

Kto to właściwie wymyślił?

 

Wozidła sztywnoramowe wcale nie są wynalazkiem naszych czasów. Przemysł wykorzystywał je już w okresie wojennym, a mniej więcej od połowy lat 50. XX wieku nastąpił bardzo dynamiczny rozwój tych pojazdów. Dzięki zastosowaniu napędu hydrostatycznego zdolnego do przenoszenia ogromnych obciążeń, a później także wprowadzeniu niezwykle wytrzymałych opon, wozidła zaczęły wozić ładunki o masie przekraczającej 100 ton. Dziś brzmi to jednak mało imponująco...

 

W ekspresowym tempie dotarliśmy do czasów współczesnych. Generalnie konstrukcja wozideł nie zmieniła się aż tak bardzo, jednak ich możliwości są zdecydowanie większe niż kilkadziesiąt lat temu. Przykładem jest właśnie CAT 797F. Ta maszyna oferuje niesamowitą wręcz ładowność 363 ton!

 

Warto podkreślić, że w przypadku wozideł nie chodzi o prowadzenie marketingowego wyścigu na cyferki. Po prostu – im większa ładowność maszyny, tym wyższa produktywność. Caterpillar zaznacza, że 797F oferuje najniższy koszt eksploatacji w przeliczeniu na jednostkę produkcji. Przekładając to na prosty język: przewiezienie każdej tony materiału tak ogromnym wozidłem jest znacznie tańsze niż standardowym samochodem.

 

To nie silnik. To potwór

 

Napędzenie takiej maszyny jest niezłym wyzwaniem dla każdej jednostki napędowej, dlatego nie dziwi fakt, że w modelu CAT 797F inżynierowie zastosowali silnik o niebotycznych wręcz parametrach. Jednostka V20 rozwija moc użyteczną przekraczającą 3800 KM! Pamiętajmy jednak, że dopuszczalna masa eksploatacyjna całej maszyny wynosi grubo ponad 600 ton. Silnik ma co robić i to dosłownie.

 

Ciekawostka dla fanów takich danych. Prędkość maksymalna wozidła z ładunkiem wynosi ponad 67 km/h, ale chyba nikt przy zdrowych zmysłach nie próbował tego testować na placu budowy czy w kopalni. Pomyślcie, jaki dystans byłby potrzebny, aby całkowicie wyhamować tego potwora. Nawet pomimo tego, że Caterpillar naprawdę przyłożył się do konstrukcji hamulców chłodzonych olejem.

 

W układzie napędowym pierwsze skrzypce gra 7-biegowa skrzynia Powershift, która świetnie radzi sobie z przekazywaniem potężnego momentu obrotowego. Dodatkowo inżynierowie Caterpillara zastosowali m.in. elektroniczny układ sterowania sprzęgłami, który zapewnia bardzo płynne przełączanie biegów i zwiększa komfort pracy.

 

Wielkie wozidło, które nie jest takie powolne

 

Dzięki zastosowaniu gigantycznej pompy o wydatku 1200 l/min udało się osiągnąć naprawdę dobre parametry pracy układu podnoszenia skrzyni. Cała procedura zajmuje tylko 25 sekund, podczas gdy opuszczanie trwa 19 sekund. Biorąc pod uwagę, że wewnętrzna długość skrzyni wynosi prawie 10 metrów, jest to wynik rewelacyjny.

 

W kabinie rządzi ergonomia

 

Pisanie o ergonomii w kabinach współczesnych maszyn trąci już truizmem, ale trzeba przyznać, że Caterpillar osiągnął tutaj bardzo wysoki poziom. Operator ma do dyspozycji naprawdę wygodną kabinę, nawet w wersji Deluxe, która została stworzona z myślą o pracy w niskich temperaturach. Należy pochwalić widoczność, która bardzo się poprawiła m.in. dzięki przeniesieniu filtrów powietrza na przód wozidła technologicznego.

 

Operator otrzymuje bardzo szczegółowe informacje na temat parametrów pracy maszyny, w tym ładowności, za pośrednictwem zaawansowanego systemu monitorującego VIMS 3G. Pełni on jednocześnie funkcję komputera diagnostycznego, który przekazuje informacje serwisowe mechanikom. Maszyna może być także doposażona w wiele przydatnych systemów, jak np. układ analizy drogi mierzący przechył, odchylenie i pochylenie ramy.

 

W tak ogromnej maszynie bardzo ważne są kwestie bezpieczeństwa, dlatego model 797F jest seryjnie wyposażony w system CAT DETECT, który informuje operatora o wszelkich obiektach znajdujących się w pobliżu wozidła.

 

Oczywiście spontaniczne zobaczenie takiej maszyny w akcji nie jest zbyt prawdopodobne, bo CAT 797F pracuje głównie w największych kopalniach. Zawsze można jednak poprosić o pomoc oficjalnego przedstawiciela marki Caterpillar w Polsce – Bergerat Monnoyeur. Wrażenie „na żywo” jest niesamowite – możecie nam uwierzyć na słowo.

 

e-maszbud.pl

 

Myślisz, że widziałeś naprawdę duże maszyny budowlane? Wozidło CAT 797F pomoże Ci zmienić zdanie

REKLAMA

 

REKLAMA

REKLAMA


REKLAMA

 

REKLAMA

 

REKLAMA

 

REKLAMA

mnieKliknij

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach budowlanych: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

  1. pl
  2. en