Układy napędowe w maszynach budowlanych. Poradnik E-maszbud.pl!

Układy napędowe we współczesnych maszynach budowlanych są bardzo precyzyjne, co oczywiście przekłada się wyższy komfort pracy, ale też na wzrost ryzyka potencjalnej awarii. Warto wiedzieć, że w zależności od maszyny za przeniesienie napędu mogą odpowiadać różne podzespoły. Dlatego przygotowaliśmy poradnik, który dokładnie Wam to wszystko objaśni.

 

Przekładnie hydrostatyczne

 

W kołowych maszynach budowlanych najczęściej spotykamy dziś napęd hydrostatyczny, w którym najważniejszą rolę odgrywa przekładania hydrostatyczna. Przeniesienie napędu odbywa się poprzez pompę i silnik hydrauliczny. Napęd napędza skrzynię redukcyjną, a następnie jest przenoszony na układ różnicowy mostów:

- W takim przypadku przekładnia hydrauliczna składa się z jednej pompy jazdy i jednego lub dwóch silników jazdy, które są połączone w jeden układ – mówi Grzegorz Wilgierz, specjalista z firmy WIBAKO.

W maszynach gąsienicowych jest nieco inaczej. Tutaj napęd hydrostatyczny składa się z nawet kilku pomp i silników hydraulicznych. Podzespoły napędzają dwa (lub więcej) reduktory jazdy, które dzięki temu mogą pracować niezależnie od siebie.

- W obu przypadkach do napędu może być zastosowana pompa hydrauliczna zarówno układu otwartego, jak i zamkniętego. Jeśli jest to pompa układu otwartego, wówczas strumień oleju z pompy jest kierowany przez rozdzielacz do silnika hydraulicznego jazdy. W drugim przypadku strumień oleju jest kierowany bezpośrednio do silnika hydraulicznego – dodaje Grzegorz Wilgierz.

 

Warto również wiedzieć, że przekładnie hydrostatyczne są stosowane nie tylko w napędach maszyn budowlanych, ale także m.in. w układach obrotu wieżą maszyn, do napędzania rotatorów osprzętu, wiertni itd. Widać zatem, jak uniwersalne jest to rozwiązanie. Dlatego napęd hydrostatyczny jest spotykany również w maszynach rolniczych, leśnych, a nawet samochodach ciężarowych.

 

Automatyczne skrzynie biegów

 

Przekładnie automatyczne są obecnie najczęściej stosowane w ładowarkach, wozidłach czy dźwigach, ponieważ zapewniają najwyższy komfort pracy. Nowoczesne skrzynie są sterowane elektronicznie, dzięki czemu układ pracuje bardzo precyzyjnie i bez opóźnień.

- Napęd z silnika na skrzynię automatyczną jest najczęściej przenoszony za pośrednictwem sprzęgła hydrokinetycznego, potocznie nazywanego zmiennikiem. Skrzynie napędzane bezpośrednio przez silnik hydrauliczny są stosowane zdecydowanie rzadziej – mówi ekspert z WIBAKO.

 

Dodajmy, że w koparkach kołowych stosowane są dodatkowo reduktory, których zadaniem jest zmiana przełożenia i przeniesienie napędu. Gwarantuje to maszynom doskonałe właściwości terenowe.

 

e-maszbud.pl

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kliknij mnie
Kliknij mnie

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA



REKLAMA

  1. pl
  2. en

wyszukaj na e-maszbud.pl:

e-gazeta o maszynach budowlanych: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

  1. pl
  2. en