Serwisowanie i konserwacja maszyn drogowych po sezonie – poradnik E-maszbud.pl

Sezon na roboty drogowe powoli dobiega końca, choć z tym akurat różnie bywa – klimat się zmienia i bywają lata, gdy drogowcy muszą przerywać pracę na maksymalnie kilka tygodni. Generalnie jednak w okresie od listopada do kwietnia zleceń jest mniej i raczej nie rozpoczyna się wtedy wielkich inwestycji. E-maszbud wspólnie z firmą Bellator Maszyny Budowlane przygotował więc poradnik, w którym podpowiadamy, na czym polega serwisowanie i konserwacja maszyn drogowych po sezonie. 

 

Walce drogowe – jak przygotować je do zimy?

 

Newralgiczną czynnością serwisową, jakiej musi zostać poddany każdy walec drogowy szykowany do zimowego przestoju, jest opróżnienie zbiornika z wodą. Zamarznięta ciecz mogłaby spowodować duże zniszczenia i unieruchomić walec:

 

- Dlatego opróżnienie zbiornika nie wystarczy. Trzeba się też pozbyć cieczy z pompy wody, filtrów wodnych i koniecznie osuszyć zraszacze, przy okazji weryfikując stan dysz spryskiwaczy i sitek filtrujących – mówi Paweł Radecki, ekspert z firmy Bellator Maszyny Budowlane.

 

Po sezonie warto wymienić zgarniacze poliuretanowe o wysokiej klasie ścieralności, które mają za sobą kilka miesięcy ciężkiej pracy i mogą być po prostu zużyte. 

 

Kolejną czynnością jest uzupełnienie lub wymiana olejów przekładniowych i hydraulicznych – dzięki temu wiosną walec będzie gotowy do natychmiastowej pracy. Przy okazji tej czynności dobrze jest sprawdzić stan uszczelnień, szczególnie komponentów hydraulicznych. 

 

O czym jeszcze należy pamiętać?

 

- Z doświadczenia wiem, że warto przeprowadzić wymianę amortyzatorów gumowo-metalowych, które dość szybko się zużywają. Uszkodzone amortyzatory powodują przenoszenie wibracji na ramę walca, co drastycznie obniża komfort pracy operatora i może doprowadzić do awarii innych podzespołów – podkreśla Paweł Radecki. 

 

Układarki – wiele punktów do sprawdzenia 

 

W przypadku układarek asfaltu posezonowa konserwacja jest nieco bardziej skomplikowana. Wiele oczywiście zależy od stanu maszyny, jednak właściciel powinien się liczyć z koniecznością przeprowadzenia zaawansowanego przeglądu. Na czym on polega?

 

- Najważniejsze jest sprawdzenie układu centralnego smarowania, ponieważ jego awaria ma bezpośrednie przełożenie na działanie całej układarki. Jeśli jest taka konieczność zalecamy wymianę lub regenerację części ulegających naturalnemu zużyciu. W przypadku mocno wyeksploatowanych maszyn w grę wchodzą kompleksowe remonty: podajników zgrzebłowych, stołów grzewczych, podajników ślimakowych, instalacji elektrycznej i gazowej, generatorów prądotwórczych – wymienia nasz ekspert.

 

W zakresie posezonowej konserwacji układarki znajduje się także naprawa lub całkowita regeneracja pulpitów sterowniczych czy wymiana frontów roboczych. Jeśli właściciel maszyny chce bardzo dobrze przygotować ją do nowego sezonu, warto również wziąć pod uwagę przeprowadzenie remontu podwozia, wraz z wymianą klepek gąsienic, łańcuchów jezdnych, rolek jezdnych i podtrzymujących oraz kół napędowych i napinających. 

 

Firma Bellator Maszyny Budowlane oferuje tego typu kompleksowe prace serwisowe, których zwieńczeniem może być także malowanie całej układarki. Po zakończeniu tak zaawansowanej konserwacji maszyna wygląda i działa praktycznie jak nowa. Jest w 100% przygotowana do kolejnego sezonu. 

 

 

e-maszbud.pl

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

wyszukaj na e-maszbud.pl:

e-gazeta o maszynach budowlanych: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

  1. pl
  2. en